مقالات وچکیده کار گروه صنایع غذایی دانش کویر ایران

این وبلاگ مخصوص گروه دانش کویر ایران بیرجند می باشد .

مقالات وچکیده کار گروه صنایع غذایی دانش کویر ایران

این وبلاگ مخصوص گروه دانش کویر ایران بیرجند می باشد .

نان

نان‌های رژیمی :

نان‌های رژیمی نان‌هایی حاوی مقداری سبوس و درصد کمی نمک
هستند. این نان‌ها به دلیل داشتن سبوس خواص درمانی متعددی دارند که به بررسی آن می‌پردازیم.
سبوس موجود در این نان‌ها از طریق طولانی کردن مدت جویدن نان باعث
افزایش ترشح بیشتر بزاق شده که منجر به پرشدن بیشتر معده و احساس سیری زودرس می‌شود و از بروز چاقی جلوگیری می‌کند و در‌‌واقع رژیمی بودن این نان‌ها بر همین اصل استوار است.
با توجه به اینکه ترکیب عمده نان‌های رژیمی را سبوس تشکیل می‌دهد
خواص درمانی سبوس را بررسی می‌کنیم.
 

خواص درمانی سبوس: مصرف خوراکی‌های فیبردار مثل سبوس دستگاه گوارش را از خطر آسیب‌های جدی مصون می‌دارد. سبوس باعث افزایش حرکت دورانی در دستگاه گوارش می‌شود و در نتیجه سرعت عبور مواد در دستگاه گوارش افزایش می‌یابد.
سبوس موجود در نان‌های
گندم و جو باعث رسوب‌زدایی دیواره‌های روده و معده از مواد زاید و پاکسازی پرزهای آن از ذرات خارجی، سموم و عوامل سرطان‌زا می‌شود. سبوس مانع جذب سریع قند و چربی به خون شده و نهایتا مانع بروز دیابت و چربی خون می‌شود.
سبوس با حجیم‌سازی محتویات
داخل روده و ایجاد فشار بر آن سرعت انتقال مواد زاید موجود در روده را افزایش داده و بدین طریق آلودگی‌های محیط روده را پاکسازی می‌کند.
مصرف سبوس باعث کاهش قند
خون، جلوگیری از تغییرات ناگهانی قند خون و دفع مواد مضر در افراد دیابتی می‌شود، از این جهت مصرف آن به بیماران دیابتی توصیه می‌شود.
مصرف سبوس همچنین باعث
پیشگیری از بروز سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود. سبوس موجود در غلات باعث رفع یبوست، پیشگیری از سرطان روده بزرگ و دفع  مواد سرطان‌زا از روده می‌شود.
سبوس
باکتری‌های مفید روده را فعال کرده و دفع مواد زاید را تسهیل می‌بخشد و مانع بروز سرطان‌های روده، پستان، دهان، حلق، مری، معده، پروستات و تخمدان می‌شود و بدین ترتیب خاصیت ضد سرطانی دارد.
سبوس موجود در نان جو دو برابر نان گندم است. از
این رو نان جو رژیمی خواص درمانی مضاعفی دارد که مصرف آن توصیه می‌شود.
مصرف
روزانه 30 تا 40  گرم سبوس برای افراد دیابتی الزامی است که بخشی از آن را می‌توان با مصرف نان‌های سبوس‌دار جو رژیمی تامین کرد.
مصرف 2 تا 3 تکه نان سبوس‌دار در
روز حدود 40 درصد خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می‌دهد. مصرف نان‌های رژیمی علاوه بر اینکه از چاقی جلوگیری می‌کند به علت داشتن درصد بالایی سبوس خواص درمانی متعددی نیز دارد.
امروزه در برنامه رژیم غذایی که متخصصان تغذیه به مردم توصیه می‌کنند
نان رژیمی سبوس‌دار گنجانده شده است. این نوع نان در رژیم‌های غذایی ایفاگر نقش مهمی است چراکه پر شدن سریع معده را منجر شده و شخص به سرعت سیر می‌شود و درنتیجه و مانع بروز چاقی می‌شود.
رژیم غذایی دکتر
Atkins نیز بر همین اصل استوار است. رژیم این دکتر نانی را پیشنهاد می‌کند که سبوس بالایی دارد و نانی با حداقل کربوهیدرات است که مناسب‌ترین نان برای رژیم‌های غذایی است. در‌واقع با افزودن سبوس به نان می‌توان خواص رژیمی آن را تقویت کرد و از مزایای درمانی آن بهره جست.
مشکل استفاده از سبوس در کشور ما
بخش اعظم املاح و ویتامین‌ها در سبوس قرار
دارد که متاسفانه همه اینها در کارخانه‌های آردسازی از گندم جدا شده و تنها قسمتی از گندم به مصرف می‌رسد که هیچ خاصیتی ندارد و عاری از هر نوع ویتامین و املاح معدنی است. محققان به شدت مردم را از مصرف نان‌های سفید سبوس‌گیری شده نهی کرده‌اند و استفاده از این نان‌ها را موجب بروز انواع بیماری‌های قلبی و عروقی دانسته‌اند که متاسفانه دلیل عمده شیوع دیابت و کلسترول بین مردم کشورمان و نهایتا مرگ زودرس ایشان نتیجه مصرف همین نان‌های بی‌خاصیت سبوس‌گیری  شده است. مسئولان باید چاره‌ای برای غنی‌سازی آردهای تهی شده کشورمان بیابند. در کشورهای خارجی اگر آردهایشان سبوس‌گیری می‌شود در کنارش امر غنی سازی آرد و نان با انواع افزودنی‌ها مثل آرد سویا، پودر پنیر، پودر ماهی، پودر تخم‌مرغ، پودر شیر و... اجرا می‌شود و امری اجباری است. مردم ما محتاج به نان سبوس‌دار هستند ولی متاسفانه به دلایل واهی سبوس‌ را از گندم جدا کرده و در‌واقع تمامی پروتئین، ویتامین و املاح غذایی آن را می‌گیریم.
با توجه به اینکه نان‌های سفید فاقد هرگونه ارزش غذایی هستند باید
فرهنگ استفاده از نان‌های رژیمی در میان مردم متداول شود تا همگی از مزایای آن بهره‌مند شوند.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
آرمین جمعه 13 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 08:12 ب.ظ http://sanandaj85.blogfa.com

زیبا بود به ما هم سر بزن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد