مقالات وچکیده کار گروه صنایع غذایی دانش کویر ایران

این وبلاگ مخصوص گروه دانش کویر ایران بیرجند می باشد .

مقالات وچکیده کار گروه صنایع غذایی دانش کویر ایران

این وبلاگ مخصوص گروه دانش کویر ایران بیرجند می باشد .

تولید سوسیس و کالباس خرما برای اولین بار در کشور

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت: به تازگی دانش فنی تهیه شکلات، کرم، عسل، ترشی، سوسیس، کالباس و همبرگر خرما برای اولین بار در کشور ساخته شد.

بهمن پناهی با بیان اینکه استان کرمان در تولید محصولات باغبانی به ویژه پسته، خرما و مرکبات مقام اول را در سطح کشور دارد به بالا بودن میزان تحقیقات در این استان اشاره کرد. 
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان افزود: تیم تحقیقاتی در این مؤسسه توانسته با فراوری محصول خرما و تغییراتی که در ماده قندی آن ایجاد کرده به مواد غذایی قابل استفاده تبدیل کنند. 
وی گفت: در این زمینه برای اولین بار در کشور محصولاتی مانند شکلات خرما، کرم شکلات، عسل خرما و ترشی خرما با این روش تولید شده است. 
پناهی افزود: این محصولات با افزودن ترکیباتی مانند پسته، کنجد و اسانس‌های لازم بسیار خوش خوراک شده و در عین حال از ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌شوند. 
وی گفت: این محصولات غذایی بیشتر برای جیره غذایی نظامی‌ها و کوهنوردانی که نیاز به مواد غذایی مقوی و در عین حال کم حجم دارند استفاده می‌شود و همینطور در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله که امکان توزیع غذای گرم وجود ندارد، می‌تواند بسیار مفید باشد. 
رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کرمان گفت:‌ تا به حال دو شرکت برای خرید دانش فرآوری عسل و شکلات خرما تقاضا کرده‌اند که هر تکنولوژی به قیمت 50 میلیون تومان به فروش می‌رسد. 
پناهی همچنین تولید سوسیس،‌ کالباس و همبرگر خرما را از تکنولوژی دیگر این مرکز تحقیقات عنوان کرد و گفت: ذائقه نسل جوان امروزی به فست‌فود بیشتر گرایش پیدا کرده در حالیکه این نوع غذاها به دلیل داشتن نیترات، فسفات و نمک سرطان‌زا بوده و موجب افزایش فشار خون، پوکی استخوان می‌شود. 
پناهی افزود: همچنانکه در اکثر کشورها هم مرسوم است، بسته‌های مواد غذایی محتوی میوه، سبزی و حبوبات ساخته می‌شود که در آن از فراورده‌های گوشتی به دلیل عوارضی که دارد استفاده نمی‌شود و در کشور ما هم استفاده از فرآورده‌های خرما می‌تواند برای تأمین غذایی مقوی برای مردم که منشاء گیاهی و فاقد فراورده‌های گوشتی است می‌تواند مؤثر باشد. 
پناهی گفت: همچنین از شیره خرما در صنایع نوشابه‌سازی به جای مواد قندی صنعتی استفاده می‌شود که دانش آن نیز ثبت اختراع شده و به زودی عرضه بازار می‌شود. 
وی افزود: تمام این تکنولوژی‌ها حداکثر 2 سال طول کشیده که به دانش فنی برسد و در آن تمامی آزمایش‌های میکروبی، فنی، چشایی انجام شده و یک تیم سه نفره رشته صنایع غذایی با رشته‌های فوق لیسانس و دانشجوی دکترا آن را به سرانجام رسانیده‌اند. 
نخستین فن بازار ملی، کشاورزی و منابع طبیعی کشور از 16 تا 18 در مصلای تهران دایر است و تمامی ابتکارات، نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های کشاورزی ارئه می‌شود تا سرمایه گذاران بتوانند خریداری کنند. 

منبع:فودنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد