مقالات وچکیده کار گروه صنایع غذایی دانش کویر ایران

این وبلاگ مخصوص گروه دانش کویر ایران بیرجند می باشد .

مقالات وچکیده کار گروه صنایع غذایی دانش کویر ایران

این وبلاگ مخصوص گروه دانش کویر ایران بیرجند می باشد .

تولید کره از ماهی

رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان از اجرای پروژه تحقیقاتی بررسی امکان استفاده از ژلاتین استخراج شده از فرآوری کپور ماهیان پرورشی در تولید کره کم‌ چرب در این مرکز خبر داد.

سیدحسن جلیلی در جلسه مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان اظهار داشت: تعیین امکان تولید کره رژیمی کم چرب با استفاده از ژلاتین استخراج شده از زائدات پوست و استخوان باقی‌مانده از فرآیند تولید گوشت چرخ کرده کپور ماهیان پرورشی کشور هدف اصلی این پروژه است. 
وی مقایسه اثر غلظت‌های مختلف ژلاتین استحصالی از زائدات دو گونه پرورشی کپور نقره‌ای و کپور معمولی بر کیفیت بافت کره کم‌ چرب تولیدی را یکی دیگر از اهداف تحقیق عنوان کرد. 
رئیس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان کشور در انزلی افزود: مقایسه اثر تیمارهای پیشنهادی بر خواص حسی رنگ و ظاهر کلی، طعم و مزه، بو و بافت کره کم چرب و انتخاب بهترین تیمار از جمله اهداف این بررسی است. 
وی تعیین ترکیبات تقریبی شامل پروتئین، چربی، رطوبت و خاکستر تیمار منتخب، تعیین عمر ماندگاری تیمار منتخب در دمای یخچال، ارزیابی تغییرات شاخص‌های شیمیایی اسید چرب آزاد و پراکسید، ارزیابی تغییرات شاخص‌های میکروبی شامل شمارش کلی باکتری‌های مزوفیل و سرمادوست، کپک و مخمر و نیز ارزیابی اقتصادی و برآورد قیمت تمام شده واحد محصول را دیگر اهداف بررسی مذکور برشمرد. 
کارشناس مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان نیز در این جلسه به اجرای پروژه بهینه‌سازی هندلینگ ماهیان گرمابی مجتمع شهدای قصر شیرین اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت موجود هندلینگ ماهیان پرورشی از مجتمع قصر شیرین تا بازار هدف در استان کرمانشاه با تاکید بر فاکتورهای زمان و درجه حرارت در مراحل مختلف صید تا عرضه از اهداف این طرح است. 
سیدرسول ارشد افزود: مقایسه اثرات هندلینگ موجود بر کیفیت و تازگی ماهیان با سه تیمار پیشنهادی که موجب کاهش زمان مرگ و دمای بدن ماهی و کوتاه‌تر شدن زمان هندلینگ می‌شوند و ایجاد یک واحد مدل با رعایت اصول هندلینگ ماهی با توجه به یافته‌های تحقیق به منظور آموزش پرورش دهندگان و تشویق آنها در فراگیری روش‌های حفظ تازگی ماهیان صید شده و جلوگیری از فساد زودرس آنها از دیگر اهداف طرح مذکور است. 
وی ادامه داد: نتایج نشان داده تیمار هندلینگ به روش انتقال سریع ماهی شستشو شده با استفاده از یخ خرد شده در مخزن عایق با وسیله نقلیه سرپوشیده بهترین کیفیت را از نظر ظاهری، فیزیکی، شیمیایی و میکروبی داشته و از حیث آماری نیز با دیگر تیمارها اختلاف معنا‌داری داشته است. 
کارشناس دیگر مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان نیز بررسی امکان تهیه پودر سوپ ماهی با استفاده از ماهیان کم مصرف و ارزان قیمت در سیستان و بلوچستان را از دیگر طرح‌های انجام شده در این مرکز معرفی کرد و اظهار داشت: تهیه پودر خشک خوراکی از ماهی به همراه افزودنی‌های طعم‌دار به صورت خشک در پاکت‌های چند لایه از اهداف این طرح بود. 
انوشه کوچکیان دستیابی به فرمولاسیون تولید سوپ از ماهی‌های ارزان قیمت جنوب کشور را با استناد به فرمول‌های موجود جهانی از دیگر اهداف طرح بیان کرد و افزود: به دست آوردن زمان و دمای بهینه در پروسه خشک کردن، تعیین زمان ماندگاری پس از بسته‌بندی در پاکت‌های لامینت در دمای محیط و ارزیابی اقتصادی از دیگر اهداف طرح مذکور است. 
وی با اشاره به اینکه نتایج نشان داده آماده‌سازی پودر سوپ در زمان 15 دقیقه در آب جوش به سهولت انجام می شود، تصریح کرد: سوپ ماهی تولیدی از طعم و مزه خوبی برخوردار بوده و طعم ماهی ندارد. 
کوچکیان کیفیت اولیه و تازگی ماهی را در میزان پذیرش سوپ به‌ویژه در طعم و مزه برای مصرف کننده موثر دانست و خاطرنشان کرد: سوپ تهیه شده در آزمایش چشایی از مقبولیت بالایی برخوردار بوده ضمن اینکه از هر 100 کیلوگرم ماهی می‌توان 25 .کیلوگرم پودر سوپ تهیه کرد
منبع فودنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد