مقالات وچکیده کار گروه صنایع غذایی دانش کویر ایران

این وبلاگ مخصوص گروه دانش کویر ایران بیرجند می باشد .

مقالات وچکیده کار گروه صنایع غذایی دانش کویر ایران

این وبلاگ مخصوص گروه دانش کویر ایران بیرجند می باشد .

روش‌های افزودن اُمگا-3 به تخم‌مرغ

 

 

روش‌های افزودن اُمگا-3 به تخم‌مرغ

 استفاده از کلزا در جیره غذایی مرغ:
کلزا(کانولا) حاوی مقدار زیادی گلوکوسینولات است که باعث کاهش رشد و کاهش تولید تخم‌مرغ می‌شود. افزودن کلزا به جیره‌ی مرغ‌های تخم قهوه‌ای، باعث ایجاد طعم نامطلوب ماهی در تخم‌مرغ آن‌ها می‌شود.
کلزا حاوی ماده‌ای به‌نام «سپناپین» است که یک ممانعت کننده‌ی قوی از فعالیت آنزیم ،‌تری متیل آمین اکسیداز‌ می‌باشد، از این رو مصرف کلزا در مرغ‌های تخم‌ قهوه‌ای، باعث تجمع ‌تری متیل آمین و در نتیجه ایجاد بوی ماهی در تخم مرغ می‌شود. مصرف کلزا در مرغ‌های تخم سفید، این اثر را ندارد. کلزا حاوی مقادیر زیادی از اسید چرب آلفا- لینولنیک است. این اسید چرب در بدن مرغ به اسید‌های چرب بلند زنجیره مثل epa و dha تبدیل شده و در زرده‌ی تخم‌مرغ ذخیره می‌‌‌شود.
3- افزودن خزه ی دریایی به جیره غذایی مرغ:
افزودن این ماده به جیره‌ی طیور تخم‌گذار، باعث افزایش مقدارdha زرده می‌شود که این افزایش حتی از مقدار افزایشی که در اثر مصرف روغن ماهی ایجاد می‌شود نیز بیشتر است. منبع عظیمی از این ماده در اختیار است، ولی نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه احساس می‌شود.
4- افزودن روغن ماهی دریایی به جیره غذایی مرغ:
عیب این روش ایجاد بوی نامطبوع در تخم‌مرغ است. اما مصرف روغن ماهی بر روی مقدار اسیدهای چرب امگا3 به جز اسید لینولینک تأثیر خوبی دارد.
5- استفاده از روغن‌های گیاهی در جیره‌ی غذایی طیور تخم‌گذار:
در هنگام استفاده از روغن‌های گیاهی در جیره‌ی طیور تخم‌گذار، مقدار لینولنیک اسید موجود در پلاسمای خون و زرده‌ی مرغ‌های تخم‌گذار افزایش می‌یابد.
نتیجه:
جیره‌هایی که دارای مقادیر زیادی لینولنیک اسید هستند، باعث افزایش مقدار لینولنیک اسید در زرده می‌شوند، ولی مقدارdha, epa را بسیار کم تحت تأثیر قرار می‌دهند، لذا به‌نظر می‌رسد استفاده از ترکیب مناسبی از روغن‌های گیاهی و روغن ماهی، نتایج خوبی را در زمینه‌ی افزایش مقدار همه‌ی اسیدهای چرب امگا-3 در زرده‌ی تخم‌مرغ به‌دست دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد