هرچند درضمن فرایند حرارتی ، پاره ای از ویتامین های موجود درشیر کاهش می یابند ، اما بعضی از این ترکیبات به وسیله باکتری های ماست درضمن فرایند تولید ، به مقدار قابل توجهی ساخته می شوند .محققان زیادی ادعا کرده اند که رابطه ای مستقیمی بین مصرف ماست و افزایش طول عمر وجود دارد . ازآن جمله طول عمر قبایل ساکن دربلغارستان را به مصرف زیاد ماست مرتبط دانسته اند .
پروفسور مچینکوف معتقد بود که درآینده نقش درمانی باکتری های لاکتیک( باکتری های موجود درماست ) کشف خواهد شد و ارزش این امر کمتر از اکتشاف پنی سیلین دردرمان عفونت نیست .
باکتری های ماست قادر به تحمل شرایط اسیدی داخل دستگاه گوارش انسان می باشند ، بنابراین این باکتری ها درحفظ باکتری های مطلوب دستگاه گوارش بسیار مفید هستند .
باکتری های ماست قادرند بخشی ازترکیبات مضری را که به وسیله ی دیگر باکتری ها در دستگاه گوارش تولید می شوند ، خنثی نمایند . این امر در ارتقای سلامتی انسان نقش مهمی را دارا می باشد . درزیر به چند نکته مهم دیگر درخصوص ویژگی های اختصاصی ماست اشاره می شود :
۱.هضم ماست آسان تر از شیر است .
۲.ماست با تقویت باکتری های مفید ساکن روده ، باعث افزایش سلامت دستگاه گوارش می شود .
ماست با خنثی سازی برخی ترکیبات مضر صفراوی ، از تحریک جدار روده ها کاسته واحتمال بروز تومور روده را کاهش می دهد .
کلسیم موجود در ماست نیز مانع رشد بی رویه ی سلول های پوششی روده ی بزرگ می شود . یک بررسی نشان داده است افرادی که کلسیم بیش تری مصرف می کنند وبروزسرطان روده درآن ها کم تر است .
مطالعه دیگری نشان داده که متوسط ورودی ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم درروز به بدن ، باعث کاهش چشم گیر شیوع و بروز سرطان روده ی بزرگ می شود .
۳. ماست با ایجاد شرایط مناسب بیولوژیکی ، باعث جذب بهتر برخی مواد غذایی می گردد که از جمله ی آن ها می توان به افزایش جذب کلسیم وویتامین های گروه B اشاره نمود.
۴. اسیدموجود درماست به برگشت حالت عادی روده ها پس از عفونت ها کمک می نماید .
ماست می تواند درپیش گیری از بروزعفونت ها وبیماری های گوارشی ناشی از ویروس ها وحساسیت های غذایی مفید باشد .
۵.بررسی ها نشان داده ، که ماست درکمک به درمان اسهال کودکان مفید بوده است .
۶.متخصصان درهنگام مصرف آنتی بیوتیک ها ، مصرف ماست را توصیه می نمایند زیرا اغلب آنتی بیوتیک ها باعث نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش شده و متعاقباً باعث اختلال درکار دستگاه گوارش می شوند . بررسی ها نشان داده که نابودی باکتری های مفید دستگاه گوارش خود نیز می تواند باعث بروز اسهال های متوسط تا شدید شود. ماست می تواند به برگشت شرایط طبیعی روده ها کمک نماید . توصیه شده درهنگامی که قراراست بیمار بیش از ۲هفته آنتی بیوتیک مصرف نماید ، حداقل ۲۵۰ میلی لیتر ماست را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهد .
۷.ماست باعث کاهش عفونت های ناشی از قارچ ها دردستگاه تناسلی زنان می شود .
تحقیقات نشان داده ، مصرف روزانه ی ۲۵۰ میلی لیتر ماست حاوی باکتری های زنده ، باعث کاهش تعداد قارچ ها ومخمرهای بیماری زا دردستگاه تناسلی زنان شده و شیوع عفونت ناشی از این ارگانیزم ها را کاهش می دهد .
۸. ماست منبعی غنی از کلسیم است .
۲۵۰ میلی لیتر ماست دارای ۴۵۰ میلی گرم کلسیم می باشد . این مقدار می تواند نصف نیاز کودکان و۴۰ -۳۰ درصد نیازکلسیم بزرگ سالان را برطرف کند . باید در نظر داشت که حضور باکتری های زنده درماست ، باعث افزایش جذب کلسیم دربدن می شود . بررسی ها نشان داده است که مقدار جذب کلسیم از ۲۵۰ میلی لیتر ماست درمقایسه باهمین مقدار شیر بیش تر است .
۹.ماست منبع بسیار خوبی برای جذب پروتئین است
. درهر۲۵۰ میلی لیتر ماست تقریبا ۱۴- ۱۰ گرم پروتئین موجود می باشد ، که تقریبا برابر با ۲۰ درصد نیازروزانه است . هم چنین عملیات تخمیر باکتریهای ماست باعث سهولت تسهیل جذب پروتئین ها می شود . به این دلیل پروتئین های ماست را پروتئین های پیش هضم شده (predigested) می نامند .
۱۰.ماست وکاهش کلسترول
تحقیقات نشان داده که ماست می تواند باعث کاهش کلسترول خون شود . این ممکن است به علت تأثیر فعالیت باکتری های زنده و سهولت متابولیسم کلسترول باشد . زیرا ماست می تواند اتصال هایی را با اسیدهای صفراوی ایجاد کند .( اسیدهای صفراوی درساخت کلسترول نقش دارند.)
۱۱.ماست ورشد کودکان
درکودکانی که دچاربیماری سوء جذب هستند ، ماست به جذب دوترکیب مهم غذایی پروتئین ها ومواد معدنی کمک می کند . اسید لاکتیک موجود درماست باعث سهولت جذب وهضم این ترکیبات مغذی می شود .   

منبع : اینترنت